RACE INFO

RACE INFO
Gobi March Blogs 2015
6
PostsGobi March (2015) blog posts from Ole Norstad
05 June 2015 07:48 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Har slitt med dehydreringen jeg fikk paa gaarsdagens 4 etappe I hele gaar kveld og natt. Kastet opp igjen og igjen og fikk ikke I meg veske eller nodvendig mat. Jeg pushet nok for hardt paa 4 etappen og var ikke flink nok med veske naar varmen kom. For de som aldri har hatt skikkelig dehydrering saa er folelsen det samme som naar du vaakner etter enn kanonfest,skikkelig uggen,fyllesyke. I en slik tilstand saa er det hverken forsvarlig eller lite lystent og gaa ut aa lope 80 km I kanskje verdens varmeste orken , black desert Gobi.
Hele etappen skulle foregaa gjennom ett store orkenomrade.
Jeg snakket mye med legene foor start og fik streng beskjed om aa ikke presse for hardt, og for all del saa maate jeg faa I meg veske og electrolytter.
Starten gikk kl 0800 og det var alerede 36 C I skyggen. Jeg fulgte top ti forste mile nog brakk meg kraftig naar jeg skulle ta forste salttabletten. Strategien maate endres og det ble naa ett sporsmaal om aa overleve og komme meg igjennom dette helvete.
For hver salttablett kastet jeg opp og maattte preesse den I meg for aa beholde den livsviktige tabletten. Uten electrolytter er du fortapt, disse sender signaler fra hjernen og til musklene.
Paa checkpoint 5 hadde jeg klart aa komme meg litt I balance og haddde da vaert ute I 7 timer, vi loop na paa sand some r dekket av smaa svarte stener paa str med veigrus. Fik melding paa cp 5 av legen om at jeg ikke fikk fortsette foor jeg pisset. Jeg var klar I hodet hele tiden ikke svimmel og kun kvalm. Temperaturen ble naa malt til luft 47 C og var sikkert godt over 60 grader paa bakkenivaa need ved de sorte stenene som reflekterte solen.
10 til 13 km mellom hvert sjekkpkt var ekstremt langt I denne varmen og hvert steg var en kamp. Var hele tiden bevist paa aaa drive meg fremover saa lenge jeg var klar I hodet, men dette er ikke for nybegynnere,.
03 June 2015 03:51 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Krise!!!
Fortalte jeg var kvalm igaar og kastet opp fikk n pille I medic mot kvalmen og fikk I meg en neve peanotter. Alt for lite , kroppen skriker etter nearing. Sov 3 timer inatt, sulten sulten...Fikk I meg en pose havregryn I morges og brukte vel en time paa det.
Det positive var at regnet hadde stoppet og vi hadde ok temperature imorges.
Som Frode har skrevet I kommentarene saa var 4 etappe en lettere etappe ca 42 km og slakt nedover og flatt. Imidlertid mye rocks, knytnevtore overalt og ikke let aa lope paa.
Vel starten gikk avgaarde I god fart og jeg bstemte meg for aa kjore jevnt hardt. Lite energy I kroppen og market det allerede I starten...
Mental tung etappe da vi ser hele distansen vi skal lope, apen orkenlandskap. Etter en time kom solen og skit det ble varmt , sjokk...ca 40 grader pluss I steiken.
Checkpoint 1 og 2 laa jeg alene paa 4 plass og begynte aa kjenne at jeg ble veldig torst. Forste tegn paa dehydrering, og jeg provde aa drikke mer og fylle paa med mer electrolytter.
Slet og kjempet som en hund fra 25 km og inn, langt ned I blindkjelleren, totalt dehydrert pa I underkant av 4 timer. Ble en sinnsyk tung etappe, men klarte aa holde 4 plassen I maal noes om var meget opploftende. Sloss virkelig for denne.
Imidlertid saa ble jeg sendt rett inn paa medic og spydde som en gris. Alt av nearing og vann kom opp igjen, skikkelig krise. Fikk en ny pille og fikk slappet av I skyggen. Kroppen maa ha nearing , den skriker etter de tog jeg er kvalm bare paa tanken av aa drikke vann..
Redningen kan bli en pose knust chips jeg har faatt av en grei danske. 600 kalorier og salt , maaaaaa faa I meg den.
Ser ikke bra ut foor monster etappn paa 80km imorgen...desverre.Varmen er kommet her need I lavlandet og vi kommer til aa faa over 40C I sandynene imorgn. Det blir ett sant helvete.
Tror jeg maa glemme total plassering og konsentrere meg om aa komme igjennom etappen.Blir ikke let uten naeing og jeg maa faa I meg veske underveis.
Tusen takk for alle kjempe gode kommentaer de varmer. Gratulerer til Gunn med bursdagen og onske henne en flott dag.
Serf rem til aa komme hjem Lis, saa vi kan faa nyte sommeren. Har sendt deg en email., men vet ikke om den er kommet frem..
Kryss fingrene for morgendagen folkens, jeg prover ......
sandmannen
Comments: Total (7) comments
Frode Lein
Posted On: 05 Jun 2015 09:00 pm
OLAI NEPSTAD
Posted On: 05 Jun 2015 12:40 pm
Susanne Lekven
Posted On: 05 Jun 2015 05:58 am
Vivian Larsen
Posted On: 04 Jun 2015 01:17 pm
Wenche Norstad
Posted On: 04 Jun 2015 09:54 am
Kristiane Norstad
Posted On: 04 Jun 2015 09:08 am
Lisbeth Strømsnes Norstad
Posted On: 04 Jun 2015 04:22 am
02 June 2015 01:28 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Hallo folkens,
Inatt overnattet vi I locale mongolske hytter telt.20 mann I hvert telt, fikk ca 2 timer sovn da det hele tiden var noen som skulle ut aa pisse.Men slik er det, part of the game...
Det var vel ca - 4 grader inatt og iskaldt.. Opp igjen 6 imorgs for aa klargjore utstyr og pakke sekk og frokost foran baalet.snodde som pokker imorges ogsaa, kaldt og sno ikke noe bra . men ingen vind.
Etappen idag start med at vi skulle klatre opp 500 hoydemeter I lopet av 4 km, gjennom ett fjellpass I ca 3000 meters hoyde.
Kjente murring I kneet I morges , men det gikk greit til toppen, vi passerte gjennom fjwllpasset fire stk I ledelsen og alt fungerte greit.
Paa andre siden skulle vi nedover I 15 km og kneet ble desverre bare verre og verre.
Jeg maatte slippe de tre andre , men klarte fortsatt aa lope I Ganske bra tempo. Passerte 1 check pkt som nr 4 og god avstand bakover.
Vel etterhvert bled et bare mere smerter og maattte senke tempoet kraftig de siste 20 km.
Kort oppsummert saa ble jeg nr 7 , sekunder bak 5 og 6 . saa med det kneet er jeg meget fornoyd.tapte en del til top 3 , men slik er det.I dette selskapet maa alt vaere paa top for aaa sloss om top tre.Meget hoyt nivaa...
Jeg holder vel fortsatt 4 plassen sammenlagt saa faarvi se I morgen.
Naa gaar jeg rett paa medic for aa faa kraftig behandling av kneet. Nye 43 km I morgen...I ren orken , blir varmt naa er vi kommet ned I 1500 meters hoyde og helt annen temperature.
Tusen takk for alle hygglige hilsen , de hjelper stort...
Comments: Total (7) comments
Isaac Lekven
Posted On: 05 Jun 2015 05:55 am
Trond Koldal
Posted On: 03 Jun 2015 06:34 pm
Lisbeth Strømsnes Norstad
Posted On: 03 Jun 2015 05:23 pm
Wenche Norstad
Posted On: 03 Jun 2015 02:47 pm
Frode Lein
Posted On: 03 Jun 2015 10:42 am
kristian wesetvik
Posted On: 03 Jun 2015 10:01 am
Lisbeth Strømsnes Norstad
Posted On: 03 Jun 2015 04:07 am
01 June 2015 01:22 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Vaeret from Hell!
Kvelden igaar gikk med til massasje masasje og massasje, verket intenst I muskler og ikke minst kne etter garsdagens 45 km, men fikk for forste natten 5 timer sovn og det gjorde godt for hodet.
Vi var oppesom vanlig 06 og spiste frokost foran leirbaalet og klargjorde utstyret. Vaermeldingen sa regn og vi maatte forberede oss paa det.
Beina kjentes saa derut og jeg var svaert spent paa om det ville fungere aa lope. Etappn idag skulle vaere nye 46 km og I ett vanskelig terreng med mye uttorkete elveleier og rock sand bunn, dettte er smaa knyttnevestor steiner som ligger spredd utove I landskapet . Meget vanskelig aa lope paa og forferdelig for knaer og slitne muskler.
Jeg startet rolig aa la meg rundt 12 plass , og eterhvert fikk jeg varmen I beina og de kjentes faktisk ikke saa galne ut. Sev kneet var mye bedre, merkelig...
Etter forste check point begynte jeg aa trykke paa og la meg sammen med nr 4 og 5 I feltet. Vi lop videre sammen til ca 27 km og fortsatt kjents beina bra ut. Jeg skjonte paa de andre to at de bgynte aa slite litt, saa jeg fortsatte tt knepp raskere.
Paa dette tidspkt kommogsaa drittvaeret og fra lett regn gikk vi over til meget kraftig vind 6 grader C og mye regn. Iskaldt... Jeg lop I shorts og t shirts og var igjen blaa fra top tilt aa.Dro paa for aa holde varmen og de to andre maatte slippe. Kom inn til 4 plass 8 min bak nr 2 og 12 min for de jeg hadde lopt med. Meget fornoyd med dagen og dilig at bena fungerte igjen. Skjonner ikke helt hvrdan det kan skje men...
Laa meg inn I soveosen og fik varmen,I kroppen igjen.Spydde ett par ganger etter en times tid , mest snnsynlig pga for mye vaeske. Fler meg imidlertid bra I allmen tilstand saa ingen fare, men problemet er at det er vanskelig aa faa I seg nodvendig fode. Og det trengs virkelig.
Nye 42 km imorgen.. blir spennnde og se om bein fortsatt fungerer.
Hilser til alle hjemme / take care gleder meg til god mat og ol)))))
Regn mannen I orkenen...
Comments: Total (0) comments
31 May 2015 04:06 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Da
Comments: Total (11) comments
Frode Lein
Posted On: 02 Jun 2015 07:37 pm
Asger Flygare
Posted On: 02 Jun 2015 06:38 pm
torgeir norstad
Posted On: 02 Jun 2015 11:49 am
Ole-Håkon Sælen
Posted On: 01 Jun 2015 10:02 pm
Kristiane Norstad
Posted On: 01 Jun 2015 08:53 pm
Andreas Søfteland
Posted On: 01 Jun 2015 07:37 pm
Andreas Søfteland
Posted On: 01 Jun 2015 07:33 pm
Wenche Norstad
Posted On: 01 Jun 2015 07:30 pm
Lisbeth Strømsnes Norstad
Posted On: 01 Jun 2015 07:11 pm
Dag Andre Espeseth
Posted On: 01 Jun 2015 04:20 pm
Andrew Espin
Posted On: 01 Jun 2015 08:04 am
19 May 2015 08:14 am (GMT+08:00) Beijing, Chongqing, Hong Kong, Urumqi
Looking forward to race in Gobi and meet other competitors, just testing the blog!
Newsletter
Online Store
Login
Comments: Total (6) comments
erik jealply
Posted On: 07 Jun 2015 11:05 am
Asgeir Kvalvik
Posted On: 06 Jun 2015 02:13 pm
Asgeir Kvalvik
Posted On: 06 Jun 2015 02:12 pm
Frank Bruland
Posted On: 06 Jun 2015 01:27 pm
Lisbeth Strømsnes Norstad
Posted On: 06 Jun 2015 10:37 am
Frode Lein
Posted On: 06 Jun 2015 08:35 am