Gobi March Blogs 2013

Claes Thurell

6

Posts

Gobi March (2013) blog posts from Claes Thurell

05 June 2013 01:34 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

Forsta halvan av dagen var forsta gangen jag verkligen trodde att jag skulle fixa det har loppet. Efter 30 km var jag overtytgad om att mina fotter skulle ga sonder. Vi fick se fantastiska vyer med halvvilda hasthjordar, boljande grasbevaxta kullar och dramatiska berg med sno pa topparna. Vi ror oss i trakterna precis soder om gransen till Kazakstan, och kinesiska militaren ar standigt narvarande och kollar att ingen forsoker smita over gransen. I morgon ar det bara eller brista med den langa dagen (ca 80 km). Jag vet ine langre om jag kommer att fixa hela vagen. Fotterna och knana ar inget vidare. Jag misstanker att det kommer att kannas battre efter lite somn.

Tack for alla uppmuntrande kommentarer!!! Sofia och Anna, jag saknar er oxa! Krama om Fredrik fran mig. Cicci, alskar dig, jag ar snart hemma igen.

/Claes

Comments: Total (14) comments

Mattias Ekstrand

Posted On: 11 Jun 2013 11:46 am

WOW! Imponerande av er båda. Se till att läka såren, kroppen efter detta. Vi hörs när du kommer hem. Kram

Sofia Agnerius

Posted On: 09 Jun 2013 02:45 pm

Hej Claes, hörde av Cicci att du nu har tagit dig hela vägen i mål ! Vi är så glada för din skull att du lyckades så att all träning och förberedelse var mödan värt - vilken bedrift ! Stort grattis !! Kramar Sofia & Jonas

Ann von Sydow

Posted On: 09 Jun 2013 12:39 pm

Ni klarade det!! Fantastiskt!! Fulla av beundran skickar vi massor med stora GRATULATIONER!! //Ann & Fredrik

Fre Thu

Posted On: 08 Jun 2013 09:19 pm

GRATTIS Claes och Chris Fantastiskt - planerat OCH genomfört FT

"faster" Eva Thurell

Posted On: 08 Jun 2013 10:18 am

Claes, vilken prestation!! Du är grym! Vilken upphämtning, vilken spirit! vilken fitness! Grattis, grattis! Jag är så stolt över min brorson och chef! Kram

Lars Ingerslev

Posted On: 07 Jun 2013 06:57 pm

Tuffaste grannen i stan! Lycka till på sista sträckan!

Matte G

Posted On: 07 Jun 2013 05:13 pm

Heja Claes, jag har med spanning foljt dina framgangar, varit dalig pa att posta bara - sorry! Kom igen, bara en walk-in-the-park kvar. Ser fram emot att svinga en bagare tillsammans medans du visar alla bilder. //M

Kristian Luuk

Posted On: 07 Jun 2013 09:18 am

Go go go! Oavsett hur det går, så har du redan gjort något makalöst. Holger hälsar. Kristian L

Andreas Nordenadler

Posted On: 07 Jun 2013 06:59 am

Kämpa på - det är redan en grym prestation du gjort och du om någon tar dig hela vägen. Kämpa på! /Andreas & Anna (som nu skall ta en fyttig promenad i skogen med Issie...) :-)

Ann Von Sydow

Posted On: 06 Jun 2013 07:40 pm

Ni är helt fantastiska!! Nu är det inte långt kvar - klart att ni klarar det!! Otrolig prestation!! Vi hejar allt vad vi kan härifrån. Go, go, go!! //Ann & Fredrik

Martin Hedung

Posted On: 06 Jun 2013 12:54 pm

Claes, Jag har några Bright Brew på kylning med ditt namn på. Ser fram mot att får servera dem med lite grillat kött inom kort! Pratade med Matte för en stund sedan och han var på väg till Ingolstadt för att hämta ut en ny bil medans du springer i Gobi. Galna kontraster, men tycker nog att din insatts är ngt. mer imponerande :-) Kramar från hela familjen /Martin

"faster" Eva Thurell

Posted On: 06 Jun 2013 07:52 am

Heja Claes, Näst sista dagen! Du tar dig runt, jag vet. Mind is sometimes more important than fitness! Du är helt fantastisk! Vilken kämparglöd! Bara denna dagen är avklarad så är du nästan i mål! Jag följer er varje dag och hejar hela tiden! Ni är båda sanslöst och tokigt \"galna\". Heja heja friskt humör! Kram

Sara & Per

Posted On: 06 Jun 2013 07:51 am

Tusan var du är grym!

Fre Thu

Posted On: 06 Jun 2013 07:23 am

Härligt kämpat Claes, du klarar det, det mesta avverkat. Knän och fötter fixar du med ditt smarta huvud. Jag håller på dig. FT

04 June 2013 02:03 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

Day 3

Day three was shorter than days one and two. This however must not be confused with easier. We did about 37 km over mountainous terrain. This was probably the hardest day so far if you dont count the wake up call I got on day one. I completed the stage in about 8 hours with a constant reminder of the abuse I subjected my feet and knees to on the earlier stages. It is a mental race, and physically it does not get easier with time. The scenery is fantastic and I will bring pictures to show. We are now roughly half way through the event, with 41 km remaining tomorrow, 76 km on Thursday and a short stroll of 14 km on Friday. As every afternoon, I wonder if it is a  smart move to start tomorrow. As always, I some how seem to end up on the start line.

/Claes

Comments: Total (7) comments

Andreas Nordenadler

Posted On: 05 Jun 2013 08:42 pm

Imponerande! Håll ut, kämpa på! Blir kul att se bilderna! /Andreas & Anna

"faster" Eva Thurell

Posted On: 05 Jun 2013 08:19 pm

Heja dej! Det är start linjen som gäller! Claes två dagar kvar!! Håll ut, din livs upplevelse, dina drömmar - snart i mål! Känn stödet - i ben, i fötter, i rygg, i mind - vi finns där alla för dig! Kram

Cicci T

Posted On: 05 Jun 2013 05:03 pm

Hur går det med maten? Är det fortfarande en bra ide att köra utan kolhydrater?

Cicci T

Posted On: 05 Jun 2013 01:24 pm

KRAM

Gustaf Sahlström

Posted On: 05 Jun 2013 12:51 pm

Djupt imponerad Claes! Håll humöret uppe :) /G

"faster" Eva Thurell

Posted On: 05 Jun 2013 09:11 am

Heja dej! Claes du kommer att ställa dig på startlinjen både torsdag och fredag, jag vet! Du är envis och vi vill se alla bilder to the bitter end! Vilken plats du hamnar på är mindre viktigt, tänk bara på minnena av detta livs maraton!! Jag hejar stenhårt! Bamsekram

Jesper Blomqvist

Posted On: 05 Jun 2013 07:59 am

Keep up the good work, Claes! Det här kommer att få Näset att kännas som en söndagspromenad! :) Hälsa Chris! Kramar /Jesper & Ann

03 June 2013 08:26 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

The start of the race was really exciting. Nervousnes mixed with anticipation made me feel sick. The first stage was 42 km long with a net climb of about 800 m. Since the back pack is at its heaviest early in the race, my game plan was to start slowly. I was ok and on track up to 25 km, after that things went south to say the least. Knees hurting, ankles hurting and calf muscles seizing. I spent the last 17 k`s trying to figure out one good reason to start the second day. Weather was good with a low of 26 and a high of 34 degrees. After a nights sleep (Chris and I are sharing a tent with the current overall leader), I felt good. Legs were ok again and it is encouraging that I seem to recover well. Today`s race (stage 2) was better. I felt stronger than day one and completed the stage one hour quicker. Jag har aldrig varit sa har trott i mitt liv, men det verkar anda som jag kommer att halla hela vagen.
 
Jag halsar till alla jag kanner, men mest till Cicci och barnen!!!
 
PS man ar nog lite trott om man borjar lipa mitt i inlagget (allt ar dock over forvantan bra)
 
 
/Claes

Comments: Total (22) comments

Martin Hedung

Posted On: 05 Jun 2013 09:58 am

Toppen att ni kommit igång. Nu går det hela vägen. Ser fram mot att följa er fram till målgång och höra alla historier när ni kommer tillbaka! /Martin

Malin Thurell

Posted On: 05 Jun 2013 08:42 am

Heja Brorsaaaan!! Grymt imponerad av din vilja och stamina. Jag brukar sitta och försöka tänka mig dina upplevelser, men det är svårt...såklart :-) Tänk vad du kommer få ta med dig hem! Kör hårt och njut (om det går) av allt runt dig. Stora kramar, Lil sis

Mattias Ekstrand

Posted On: 05 Jun 2013 05:47 am

Ge dig inte! När du tror du inte klarar mer har du bara nått hälften av din förmåga. Ta hand om varandra, le, skratta, ät, njut, gråt tillsammans. Ta fram vackra bilder i huvudet. Stortjuren som springer över myren vid Risslet, och där är det ju aldrig kallt. Nästa år ska vi köra Vänern runt på cykel - det är bara 580 km på tre dagar :) lätt som en plätt! Stor Broderlig KRAM Mattias

Gustaf Sahlström

Posted On: 04 Jun 2013 10:24 pm

Heja Claes! Fantastiskt att du orkar blogga, kul för oss soffpotatisar att följa. Lycka till med vidare etapper, och var försiktig. /Gustaf

eva t

Posted On: 04 Jun 2013 10:07 pm

claes jag kan nog inte ens komma i närheten av att tillräckligt uttrycka hur imponerad jag är av din insats jättekram m

Peter Thurell

Posted On: 04 Jun 2013 09:50 pm

Claes, Härligt att Du har kommit igång med bloggen. Jag måste erkänna att jag länge trodde att det hela inte skulle bli av för Din del, speciellt med tanke på Din trasiga hälsena och lunginflammationen tidigare i år. Det gläder mig oerhört att mina farhågor tycks komma på skam. Nu går jag och spanar efter newsletters en gång i kvarten. Pappa.

Malin Grundsell

Posted On: 04 Jun 2013 09:29 pm

Bra kämpat! Vi tänker på er och hejar på allt vad vi orkar. Kram Malin

Janicke Svedberg

Posted On: 04 Jun 2013 08:32 pm

Heja heja!!! Oi vad tuffa ni är -kämpa på :) plötsligt ses vi på solö igen! Kramar till båda

Stina Bexelius

Posted On: 04 Jun 2013 08:07 pm

Heja, är ju galet imponerad, bra jobbat. Jag försöker ta hand om din familj med kollektivmiddagar...vi fixade t.o.m. att grilla jag och Cicci. Lycka till och ha kul. Stina (och Henrik hälsar)

Christian Askman

Posted On: 04 Jun 2013 07:15 pm

Heja, heja. Håll utkik efter snöleoparder. Grym grej det ni gör Ta hand om er! Christian och Jenny

Sofia Thurell

Posted On: 04 Jun 2013 07:04 pm

Hej pappa hoppas att du mår bra!! längtar tills du kommer hem igen och lycka till de andra dagarna! //Sofia

Sara & Per Forsner

Posted On: 04 Jun 2013 06:54 pm

Vilka trevliga nyheter att hälsenan håller än så länge. Följer med spänning och ropar heja heja heja! Är grymt imponerade av både dig och Chris. Wow! All fortsatt lycka till er båda / Sara & Per

Erik Wettergren

Posted On: 04 Jun 2013 06:43 pm

Härligt Claes! Ser fram emot att få se lite bilder sen!

Anna thurell

Posted On: 04 Jun 2013 06:28 pm

hej pappa jag saknar dig och jag hoppas du har det kul och jag vill att du snart kommer hem älskar dig puss hejdå //anna

Thomas Grabe

Posted On: 04 Jun 2013 05:56 pm

Grymt Claes och Chris! Hejar på här!

Anders Elfving

Posted On: 04 Jun 2013 05:51 pm

Snyggt jobbat Claes och Chris! otroligt starkt! Familjen hälsar och hejar på er! you can do it!

Fre Thu

Posted On: 04 Jun 2013 05:37 pm

Härligt kämpat Claes. Smärta går över, framgång är livslång. Häng i hela vägen. Imponerande bra. Hälsa C FT

"faster" Eva Thurell

Posted On: 04 Jun 2013 05:30 pm

Hej Claes, heja Chris, vilka prestationer! Vi är fulla av beundran här hemma, alla hejar. Förstår att det är skit-tufft och att kanske ni ibland undrar vad ni håller på med?? Men kicken måste göra att man går upp nästa morgon och fortsätter kämpa, för en kamp måste det vara! Såg att det var mycket up-hill idag och lite mera platt i morgon, skönt. Antar att nattvilan är guld värd! Följer er med spänning varje dag! Kram, ni är enastående

Cicci Thurell

Posted On: 04 Jun 2013 05:11 pm

Vi saknar dig och följer resultaten med spänning. Fredrik saknar dig mycket och frågar ofta var du är. Kul att se bilderna från dag ett- du ser glad och stark ut. (vet inte om det kommit upp fler?) Annars är allt bra här hemma och vi längtar tills du kommer hem. Älskar dig! Puss

Maria Ayre

Posted On: 04 Jun 2013 02:02 pm

Hej, I följer din klättring upp för ledartavlan med spänning och är glad att höra att du bekräftar att hälsenan håller. Så imponerad av att du var en timme snabbare dag två. Heja Brorsan!!!!!!!! En anledning att börja nästa dag är att det krävs bara ett steg, ett steg över start linjen så har du börjat och sedan är det ett steg till!!!! HEJA, HEJA,!!!!

Ann von Sydow

Posted On: 04 Jun 2013 12:30 pm

Otroligt vilken prestation!! Tycker att du och Chris är fantastiskt duktiga!! Kul att det går bättre och bättre för dig...det är så att säga åt "rätt håll". Både Fredrik & jag hejar allt vad vi kan härifrån!!

Claes Thurell

Posted On: 04 Jun 2013 09:15 am

Heja Claes, We are cheering from here. You are cool and strong. Keep up the good work! Say hello to Chris. "faster" Eva

02 December 2012 09:06 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

Winter has arrived. Yesterdays long run (I'm up to 26 k's now) was good. Temp was around 7 below and there was a fair amount of new snow. My dog enjoyed the first 20 k's.

/C

Comments: Total (2) comments

Ann von Sydow

Posted On: 03 Jun 2013 07:40 pm

Fantastiskt bra jobbat!! Ta försiktigt med hälsenan. Hoppas du och Chris har en fantastisk upplevelse. //Ann

Kim Pribanic

Posted On: 05 Dec 2012 04:55 am

Nice, Claes! I envy you all of the snow! (We'll see how I feel about it next week, though, when I get out for my first 40k'er of the season.) It's mostly been warm and dry here in Montana, which is strange. There have been a few days when I've had to haul out the cleats for icy trails, but not many. Sheesh! Even my dog seems to be begging for snow! Happy training! See you in six months! k

26 September 2012 11:54 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

Since training has been going well and I am injury free, I decided to test my form with back to back long runs with my pack. The plan was to run 110 k's over two days with about 6 kg in the pack. For day one I managed to run for about 30 k's without any problems. After that I started developing pains in my feet and my right knee. I managed to finish the 57 km planned for day one, but only just. Chris, my brother in law, (also doing the Gobi) was in better shape. We found our shelter, and tucked in for the night. I figured a nights rest should enable me to at least walk the second stage, but the pain in my feet and knees forced me to quit about 15 k's in to day two. I didn't want to jeopardise continuity in training by getting myself injured. On a positive, I experienced no issues with carrying the pack. All in all it was an eye opening and humbling experience. I have a lot of training to do between now and June.

Comments: Total (1) comments

Riitta Hanninen

Posted On: 27 Sep 2012 01:15 am

Great way of testing yourself and good that you put yourself out there this early on. There's still a lot of time to train and it's amazing what a good consistent training can do. Remember cross training and core strengthening to avoid injuries along the way. Keep up the good work Claes! Team RacingThePlanet

22 March 2012 01:48 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna

I have just signed up for the Gobi March 2013. I am not a runner, so I'll have to start from scratch with training for the event. The plan is to slowly build an aerobic base for endurance by training at a low intensity (read heart rate) and slowly increase the mileage. Currently I'm doing about 50 k's a week at, or just under, a heart rate of 140. By taking my time and building slowly, I hope to avoid injury and hopefully see steady progress.

Comments: Total (4) comments

Claes Thurell

Posted On: 29 May 2013 12:58 pm

Good luck to you and Chris! We are all cheering from here!! Your are cool! "faster" Eva

Riitta Hanninen

Posted On: 07 Aug 2012 04:54 am

Hi Claes, It's great that you decided to take up on the Gobi March 2013. Good timing as well, as it's our 10th Gobi March. I look forward to follow your preparations, any questions, just let me know. Riitta

Alina Brown

Posted On: 20 Jul 2012 10:05 am

Claes - We're looking forward to seeing you at the Gobi March next year! Don't hesitate to let us know if you have any questions. Cheers, Alina from RacingThePlanet

Posted On: 13 Apr 2012 07:07 pm

No probs - a walk in the park.