RACE INFO
RACE INFO

RACE INFO
Gobi March Blogs 2013
6
PostsGobi March (2013) blog posts from Claes Thurell
05 June 2013 01:34 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
Forsta halvan av dagen var forsta gangen jag verkligen trodde att jag skulle fixa det har loppet. Efter 30 km var jag overtytgad om att mina fotter skulle ga sonder. Vi fick se fantastiska vyer med halvvilda hasthjordar, boljande grasbevaxta kullar och dramatiska berg med sno pa topparna. Vi ror oss i trakterna precis soder om gransen till Kazakstan, och kinesiska militaren ar standigt narvarande och kollar att ingen forsoker smita over gransen. I morgon ar det bara eller brista med den langa dagen (ca 80 km). Jag vet ine langre om jag kommer att fixa hela vagen. Fotterna och knana ar inget vidare. Jag misstanker att det kommer att kannas battre efter lite somn.
Tack for alla uppmuntrande kommentarer!!! Sofia och Anna, jag saknar er oxa! Krama om Fredrik fran mig. Cicci, alskar dig, jag ar snart hemma igen.
/Claes
04 June 2013 02:03 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
Day 3
Day three was shorter than days one and two. This however must not be confused with easier. We did about 37 km over mountainous terrain. This was probably the hardest day so far if you dont count the wake up call I got on day one. I completed the stage in about 8 hours with a constant reminder of the abuse I subjected my feet and knees to on the earlier stages. It is a mental race, and physically it does not get easier with time. The scenery is fantastic and I will bring pictures to show. We are now roughly half way through the event, with 41 km remaining tomorrow, 76 km on Thursday and a short stroll of 14 km on Friday. As every afternoon, I wonder if it is a smart move to start tomorrow. As always, I some how seem to end up on the start line.
/Claes
Comments: Total (7) comments
Andreas Nordenadler
Posted On: 05 Jun 2013 08:42 pm
Imponerande! Håll ut, kämpa på! Blir kul att se bilderna!
/Andreas & Anna
"faster" Eva Thurell
Posted On: 05 Jun 2013 08:19 pm
Heja dej!
Det är start linjen som gäller! Claes två dagar kvar!! Håll ut, din livs upplevelse, dina drömmar - snart i mål! Känn stödet - i ben, i fötter, i rygg, i mind - vi finns där alla för dig!
Kram
Cicci T
Posted On: 05 Jun 2013 05:03 pm
Hur går det med maten? Är det fortfarande en bra ide att köra utan kolhydrater?
Cicci T
Posted On: 05 Jun 2013 01:24 pm
KRAM
Gustaf Sahlström
Posted On: 05 Jun 2013 12:51 pm
Djupt imponerad Claes! Håll humöret uppe :)
/G
"faster" Eva Thurell
Posted On: 05 Jun 2013 09:11 am
Heja dej!
Claes du kommer att ställa dig på startlinjen både torsdag och fredag, jag vet! Du är envis och vi vill se alla bilder to the bitter end! Vilken plats du hamnar på är mindre viktigt, tänk bara på minnena av detta livs maraton!!
Jag hejar stenhårt!
Bamsekram
Jesper Blomqvist
Posted On: 05 Jun 2013 07:59 am
Keep up the good work, Claes!
Det här kommer att få Näset att kännas som en söndagspromenad! :)
Hälsa Chris!
Kramar
/Jesper & Ann
03 June 2013 08:26 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
The start of the race was really exciting. Nervousnes mixed with anticipation made me feel sick. The first stage was 42 km long with a net climb of about 800 m. Since the back pack is at its heaviest early in the race, my game plan was to start slowly. I was ok and on track up to 25 km, after that things went south to say the least. Knees hurting, ankles hurting and calf muscles seizing. I spent the last 17 k`s trying to figure out one good reason to start the second day. Weather was good with a low of 26 and a high of 34 degrees. After a nights sleep (Chris and I are sharing a tent with the current overall leader), I felt good. Legs were ok again and it is encouraging that I seem to recover well. Today`s race (stage 2) was better. I felt stronger than day one and completed the stage one hour quicker. Jag har aldrig varit sa har trott i mitt liv, men det verkar anda som jag kommer att halla hela vagen.
Jag halsar till alla jag kanner, men mest till Cicci och barnen!!!
PS man ar nog lite trott om man borjar lipa mitt i inlagget (allt ar dock over forvantan bra)
/Claes
Comments: Total (22) comments
Martin Hedung
Posted On: 05 Jun 2013 09:58 am
Toppen att ni kommit igång. Nu går det hela vägen.
Ser fram mot att följa er fram till målgång och höra alla historier när ni kommer tillbaka!
/Martin
Malin Thurell
Posted On: 05 Jun 2013 08:42 am
Heja Brorsaaaan!!
Grymt imponerad av din vilja och stamina. Jag brukar sitta och försöka tänka mig dina upplevelser, men det är svårt...såklart :-) Tänk vad du kommer få ta med dig hem!
Kör hårt och njut (om det går) av allt runt dig.
Stora kramar,
Lil sis
Mattias Ekstrand
Posted On: 05 Jun 2013 05:47 am
Ge dig inte!
När du tror du inte klarar mer har du bara nått hälften av din förmåga. Ta hand om varandra, le, skratta, ät, njut, gråt tillsammans. Ta fram vackra bilder i huvudet. Stortjuren som springer över myren vid Risslet, och där är det ju aldrig kallt.
Nästa år ska vi köra Vänern runt på cykel - det är bara 580 km på tre dagar :) lätt som en plätt!
Stor Broderlig KRAM
Mattias
Gustaf Sahlström
Posted On: 04 Jun 2013 10:24 pm
Heja Claes!
Fantastiskt att du orkar blogga, kul för oss soffpotatisar att följa. Lycka till med vidare etapper, och var försiktig.
/Gustaf
eva t
Posted On: 04 Jun 2013 10:07 pm
claes jag kan nog inte ens komma i närheten av att tillräckligt uttrycka hur imponerad jag är av din insats jättekram m
Peter Thurell
Posted On: 04 Jun 2013 09:50 pm
Claes, Härligt att Du har kommit igång med bloggen.
Jag måste erkänna att jag länge trodde att det hela inte skulle bli av för Din del, speciellt med tanke på
Din trasiga hälsena och lunginflammationen tidigare i år. Det gläder mig oerhört att mina farhågor tycks komma på skam. Nu går jag och spanar efter newsletters en gång i kvarten. Pappa.
Malin Grundsell
Posted On: 04 Jun 2013 09:29 pm
Bra kämpat! Vi tänker på er och hejar på allt vad vi orkar. Kram Malin
Janicke Svedberg
Posted On: 04 Jun 2013 08:32 pm
Heja heja!!! Oi vad tuffa ni är -kämpa på :) plötsligt ses vi på solö igen!
Kramar till båda
Stina Bexelius
Posted On: 04 Jun 2013 08:07 pm
Heja, är ju galet imponerad, bra jobbat. Jag försöker ta hand om din familj med kollektivmiddagar...vi fixade t.o.m. att grilla jag och Cicci. Lycka till och ha kul.
Stina (och Henrik hälsar)
Christian Askman
Posted On: 04 Jun 2013 07:15 pm
Heja, heja. Håll utkik efter snöleoparder. Grym grej det ni gör
Ta hand om er!
Christian och Jenny
Sofia Thurell
Posted On: 04 Jun 2013 07:04 pm
Hej pappa hoppas att du mår bra!!
längtar tills du kommer hem igen och lycka till de andra dagarna!
//Sofia
Sara & Per Forsner
Posted On: 04 Jun 2013 06:54 pm
Vilka trevliga nyheter att hälsenan håller än så länge.
Följer med spänning och ropar heja heja heja!
Är grymt imponerade av både dig och Chris.
Wow!
All fortsatt lycka till er båda / Sara & Per
Erik Wettergren
Posted On: 04 Jun 2013 06:43 pm
Härligt Claes! Ser fram emot att få se lite bilder sen!
Anna thurell
Posted On: 04 Jun 2013 06:28 pm
hej pappa jag saknar dig och jag hoppas du har det kul och jag vill att du snart kommer hem älskar dig puss hejdå
//anna
Thomas Grabe
Posted On: 04 Jun 2013 05:56 pm
Grymt Claes och Chris! Hejar på här!
Anders Elfving
Posted On: 04 Jun 2013 05:51 pm
Snyggt jobbat Claes och Chris! otroligt starkt! Familjen hälsar och hejar på er! you can do it!
Fre Thu
Posted On: 04 Jun 2013 05:37 pm
Härligt kämpat Claes. Smärta går över, framgång är livslång.
Häng i hela vägen. Imponerande bra. Hälsa C
FT
"faster" Eva Thurell
Posted On: 04 Jun 2013 05:30 pm
Hej Claes, heja Chris, vilka prestationer! Vi är fulla av beundran här hemma, alla hejar. Förstår att det är skit-tufft och att kanske ni ibland undrar vad ni håller på med?? Men kicken måste göra att man går upp nästa morgon och fortsätter kämpa, för en kamp måste det vara! Såg att det var mycket up-hill idag och lite mera platt i morgon, skönt. Antar att nattvilan är guld värd! Följer er med spänning varje dag!
Kram, ni är enastående
Cicci Thurell
Posted On: 04 Jun 2013 05:11 pm
Vi saknar dig och följer resultaten med spänning. Fredrik saknar dig mycket och frågar ofta var du är. Kul att se bilderna från dag ett- du ser glad och stark ut. (vet inte om det kommit upp fler?) Annars är allt bra här hemma och vi längtar tills du kommer hem. Älskar dig! Puss
Maria Ayre
Posted On: 04 Jun 2013 02:02 pm
Hej,
I följer din klättring upp för ledartavlan med spänning och är glad att höra att du bekräftar att hälsenan håller. Så imponerad av att du var en timme snabbare dag två. Heja Brorsan!!!!!!!!
En anledning att börja nästa dag är att det krävs bara ett steg, ett steg över start linjen så har du börjat och sedan är det ett steg till!!!!
HEJA, HEJA,!!!!
Ann von Sydow
Posted On: 04 Jun 2013 12:30 pm
Otroligt vilken prestation!! Tycker att du och Chris är fantastiskt duktiga!! Kul att det går bättre och bättre för dig...det är så att säga åt "rätt håll".
Både Fredrik & jag hejar allt vad vi kan härifrån!!
Claes Thurell
Posted On: 04 Jun 2013 09:15 am
Heja Claes,
We are cheering from here. You are cool and strong. Keep up the good work! Say hello to Chris.
"faster" Eva
02 December 2012 09:06 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
Winter has arrived. Yesterdays long run (I'm up to 26 k's now) was good. Temp was around 7 below and there was a fair amount of new snow. My dog enjoyed the first 20 k's.
/C
/C
Comments: Total (2) comments
Ann von Sydow
Posted On: 03 Jun 2013 07:40 pm
Fantastiskt bra jobbat!! Ta försiktigt med hälsenan. Hoppas du och Chris har en fantastisk upplevelse.
//Ann
Kim Pribanic
Posted On: 05 Dec 2012 04:55 am
Nice, Claes! I envy you all of the snow! (We'll see how I feel about it next week, though, when I get out for my first 40k'er of the season.) It's mostly been warm and dry here in Montana, which is strange. There have been a few days when I've had to haul out the cleats for icy trails, but not many. Sheesh! Even my dog seems to be begging for snow!
Happy training! See you in six months!
k
26 September 2012 11:54 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
Since training has been going well and I am injury free, I decided to test my form with back to back long runs with my pack. The plan was to run 110 k's over two days with about 6 kg in the pack. For day one I managed to run for about 30 k's without any problems. After that I started developing pains in my feet and my right knee. I managed to finish the 57 km planned for day one, but only just. Chris, my brother in law, (also doing the Gobi) was in better shape. We found our shelter, and tucked in for the night. I figured a nights rest should enable me to at least walk the second stage, but the pain in my feet and knees forced me to quit about 15 k's in to day two. I didn't want to jeopardise continuity in training by getting myself injured. On a positive, I experienced no issues with carrying the pack. All in all it was an eye opening and humbling experience. I have a lot of training to do between now and June.
Comments: Total (1) comments
Riitta Hanninen
Posted On: 27 Sep 2012 01:15 am
Great way of testing yourself and good that you put yourself out there this early on. There's still a lot of time to train and it's amazing what a good consistent training can do. Remember cross training and core strengthening to avoid injuries along the way. Keep up the good work Claes!
Team RacingThePlanet
22 March 2012 01:48 am (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome, Stockholm, Vienna
I have just signed up for the Gobi March 2013. I am not a runner, so I'll have to start from scratch with training for the event. The plan is to slowly build an aerobic base for endurance by training at a low intensity (read heart rate) and slowly increase the mileage. Currently I'm doing about 50 k's a week at, or just under, a heart rate of 140. By taking my time and building slowly, I hope to avoid injury and hopefully see steady progress.
Comments: Total (4) comments
Claes Thurell
Posted On: 29 May 2013 12:58 pm
Good luck to you and Chris! We are all cheering from here!!
Your are cool!
"faster" Eva
Riitta Hanninen
Posted On: 07 Aug 2012 04:54 am
Hi Claes,
It's great that you decided to take up on the Gobi March 2013. Good timing as well, as it's our 10th Gobi March. I look forward to follow your preparations, any questions, just let me know.
Riitta
Alina Brown
Posted On: 20 Jul 2012 10:05 am
Claes - We're looking forward to seeing you at the Gobi March next year! Don't hesitate to let us know if you have any questions. Cheers, Alina from RacingThePlanet
Posted On: 13 Apr 2012 07:07 pm
No probs - a walk in the park.
Newsletter
Online Store
Login
Comments: Total (14) comments
Mattias Ekstrand
Posted On: 11 Jun 2013 11:46 am
Sofia Agnerius
Posted On: 09 Jun 2013 02:45 pm
Ann von Sydow
Posted On: 09 Jun 2013 12:39 pm
Fre Thu
Posted On: 08 Jun 2013 09:19 pm
"faster" Eva Thurell
Posted On: 08 Jun 2013 10:18 am
Lars Ingerslev
Posted On: 07 Jun 2013 06:57 pm
Matte G
Posted On: 07 Jun 2013 05:13 pm
Kristian Luuk
Posted On: 07 Jun 2013 09:18 am
Andreas Nordenadler
Posted On: 07 Jun 2013 06:59 am
Ann Von Sydow
Posted On: 06 Jun 2013 07:40 pm
Martin Hedung
Posted On: 06 Jun 2013 12:54 pm
"faster" Eva Thurell
Posted On: 06 Jun 2013 07:52 am
Sara & Per
Posted On: 06 Jun 2013 07:51 am
Fre Thu
Posted On: 06 Jun 2013 07:23 am